Kedves Olvasók!
Immáron kerek egy éve használom a Messenger futárzsákomat, M-es méretben.
Feleségemtől kaptam születésnapomra, mivel már rég küzdöttem a hátizsák problémával. Nagyon jól beváltotta a hozzá fűzött reményeket, ezt le kell szögeznem már itt az elején. A kiválasztásnál rengeteg opció áll rendelkezésre, hogy a táska olyan legyen amilyennek szeretnéd, és úgy működjön, ahogy neked a legkényelmesebb. Korábban nem volt ilyen táskám, így sok paraméter és kiegészítő rejtély volt, hogy kell-e, hasznos-e. Mivel ennyire testre lehet szabni a zsákot, adta magát, hogy rengeteg kérdés merült fel a rendelés előtt. Itt meg kell köszönnöm a Bajnok Szervízben a fiúknak a sok jó tanácsot, amivel elláttak az induláskor. Hasonlóan sok infót kaptam egy barátomtól is, amiért szintén nagy köszi!
Mindent összevetve arra gondoltam, hogy ha leírom a saját tapasztalataimat és véleményemet, akkor talán segítségére lehetek valakinek a későbbiekben. Azt előre szeretném vetíteni, hogy nem vagyok futár, sőt bevallom, Budapesten nem is bringázok. (Aki már megvásárolta a két lapos, meg az egy kerek követ, kérem ne vesse rám!).
Gyalogos használatra terveztem használni a futárzsákot, így meglehet, más szemszögből tekintek a zsákra, mint a bicajosok....
Egy biztos: olyan zsákot kerestem, ami bírja a strapát.
Előzmények:
Én az a típus vagyok, aki szeret csomó dolgot magával vinni. Ez adottság, ebből indultunk ki. Nem a kacatokra gondolok, hanem a praktikus és a hasznos dolgokra. Így a napi jártomban-keltemben mindig nálam van a melós mappám és a "zsebkönyvem", az ebédem, legalább egy fél literes innivaló, olvasnivaló utazás közbenre, írószer, számológép, iratok, pénztárca, láthatósági mellény, mérőszalag, kézfertőtlenítő, esernyő, egy Leatherman Sidekick multiszerszám, lakáskulcs, kocsikulcs, egy marék pendrive, rágó, dezodor, egy powerbank, meg egy 220-as telefontöltő. Adott esetben, ha a munka úgy alakul akkor még néhány kötet tervdoksi megfejeli ezt a "szerény" listát. Utóbbi nélkül ez egy kb nettó 6kg-os szett. Laptoppal (laptop+bagaboo laptoptartó+töltő+egér) pedig 10kg körül van.
Iskolás korom óta a hátizsák híve voltam, mondván, hogy egyformán terheli a két válladat és így sokkal kényelmesebb is. És azt mondom, hogy fiatal korban, amíg növöget az ember, valóban jobbnak gondolom.
Na, a fiatal kor, meg a növögetés az már elmúlt. Utóbbi években viszont sorban mállottak le rólam a hátizsákok. Átlag 1,5 évente lehetett újat vadászni. Nem zúztam őket direktben, de a fenti képen látható "fél élet" azért megtette a magáét. A varrások rendszerint megadták magukat, mondjuk, ha csak pár mm-re van beeresztve az anyag a cipzár, vagy a varrás mögé, akkor nem is csoda. A vállpánt gurtnis része is volt hogy felfeslett, de a minden esetben előforduló hibajelenség az a táska belsejében lévő vízzáró bevonat összetöredezése és lepotyogása volt.
És mindegy, hogy kintrőlrendelős hátizsák volt, vagy itthon vettem, hogy márkás volt, vagy sem, ez így ment már egy ideje. Így jutottunk el a futárzsákhoz. Már csomószor láttam a városban, és tetszett nagyon a kinézete. Egy barátomnál is volt használatban, így egy kicsit jobban is bele tudtam lesni. Kipróbálni sajna nem tudtam, mert ő is félig abban lakott.
Messenger M
A futárzsákok közül én a középkategóriát választottam. A workhorse túl sokat tudott az igényeimhez képest, az Eco-meg kevesebbet. Méterben is a középút volt a jó választás. Az S-esbe szűkösen fértem volna el, az L-es meg már úgy nézett ki a hátamon, mint egy vitorla. Ez az én hibám, mivel eléggé versenyagár alkat vagyok, hosszú, keskeny háttal megáldva. Így figyelembe kellett vennem, hogy a hátamon lévő zsák oldalra ne lógjon ki sokat.
A táska alapvető bemutatását itt most mellőzném, a bagaboo oldalán ezek az infók fent vannak. Inkább a tapasztalataimmal bővíteném a sorokat.
Nekem egy sötétbarna zsákom van, világoskék ponyva belsővel és világoskék szegővel.
Elölhúzós, balvállas kialakítás. Kértem bele kihajtós zsebet, kettő darab bevarrt kulcstartót, kívülre pedig légáteresztő hátszivacsot, illetve összehúzót az aljára.
Ezek így állnak össze:
Én jobb kezes vagyok, így a ballvállas elrendezés áll kézre, mert a bal vállon lóg a zsák, így jobb kézzel tudod húzni illetve oldani a hevedert. A heveder biztonsági övből készült, és tényleg bírja a súrlódást. Nagyon kényelmesen és gyorsan működik, kézre áll. Ez elég gyorsan automatizmussá vált nálam, tömegközlekedésre szállva rögtön előre lehet fordítani a zsákot, ha le akarok ülni, akkor hosszú szárra eresztve ölbe tudom venni a zsákot, így leüléskor sem kell levenni, csak az ölembe kapni, kb fél másodperc alatt. Leszállás után visszacsapni a hátra ugyanennyi idő. A fizika az fizika, tehát nyilván ha telerámolod, akkor a nagy súlyt fogod forgatni.
A vállpánt nagyon jó. Tényleg nem fordult elő, hogy szétszedte vagy horzsolta volna a vállamat a pánt vagy a nagy csat. Pedig elég csontos vagyok, így nemigen van "gyűrődő zóna". A nyári vékony pólós időszakban is volt már benne egy komplett bevásárlás. A vállpánt csatja egy nagyon kézre álló hevederfül meghúzásával nyílik, jól működik. A vállpánthoz tartozik egy keresztpánt, amit bicajozáskor kell/célszerű bekapcsolni, hogy a táska tekerés közben ne forduljon be eléd. Ezt olyankor szoktam használni, amikor műszer mellett dolgozok, vagy lehajolva kell valamit mérni. Ilyenkor is jó, hogy stabilan megfogja a zsákot a hátadon. Ha nem kell a keresztpánt akkor le is szerelhető, de én a táska alá szoktam csatolni, ha nem kell. A heveder végén lévő akasztó nagyon ötletes és praktikus, ha nem akarod, h a felesleges hevederhossz előtted lifegjen (illetve ha bicajozás közben nem akarsz a biztonsági övvel elakadni az autók tükreiben). A vállpánton van egy nagyon jó vállvédő szivacs, amire amúgy rá lehet applikálni telefontartót és egyebeket, de ezt én nem használom. (Amikor hosszúra eresztem a zsákot és magam elé kapom, akkor a vállpánt a hátam mögé kerül, így nem látnék rá...). Mellesleg ebből lehet másikat rendelni, ha meguntad. (Illetve leszedhető a pántról, ha külön akarod mosni, például ha a buta módon világosra választott szegő koszos lett már.)
A légáteresztő hátszivacs volt a leginkább megosztó. Volt aki lebeszélt róla, mondván, hogy szét fogja horzsolni a ruhákat. Mondom, h nem futárként dolgozom, így nem a technikai ruházat a jellemző viseletem, ami esetleg jobban bírná a dörzsölést. Emiatt aggódtam, de alaptalanul. Eddig még nem találtam itthon olyan pólót vagy pulcsit, amit a zsák számlájára tudtam volna írni. Volt aki viszont rábeszélt, mondván, hogy ha beizzadok nyáron a zsák alá, akkor a cordura külső egykettőre marha büdös lesz. Attól óvva intettek, hogy gyakran mossam a zsákot, mert a belső ponyvának nem tesz nagyon jót a mosógép dobja. (Mondjuk az egy év alatt valóban nem is mostam, nem is kellett).
A bevarrt kulcstartókból kettőt kértem, gondolván lakáskulcs, kocsikulcs. Maga a termék szuper. Jól tart, könnyen nyitható, de magától nem nyílik, nem akad el semmiben. Az elgondolásom volt hibás. A kulcstartókat ugyanis az egyik hálós belső zseb fölé varrják, így féltettem a műanyag hálót, nehogy a kulcs szétszedje. Illetve a napi használatban életszerűtlen volt, hogy a kulcsot mindig a legbelső zsebből szedjem elő. Így most a multiszerszámot hordom rajta, a másik meg üres. Amúgy alapban egy menne bele, de rugalmasak akkor is ha kettőt kérsz.
A kihajtós zseb a táska belsejébe kerül a középső hálós zseb fölé/elé. Ebben iratokat, pénztárcát terveztem tartani, ezeket nem akartam hálós zsebbe tenni. Jó helyen van, könnyen kezelhető, jól hozzáférhető. Egy hátránya van, hogy rálóg a középső hálós zsebre, ami így nem használható ki számomra, ugyanis fel kell hajtani a kihajtós zsebet, h a hálóshoz hozzáférjek. (Én a fotózáskor vettem észre, hogy a hálós zsebben egy éve hordtam magammal egy pótzoknit)
Az összehúzó a táska alján viszont felesleges volt. Elvileg összehúzható vele a táska, ha nincs benne annyi cucc. De a konstrukció olyan, hogy ha összehúzod, akkor járás közben egy idő után szétcsúszik. Gondoltam arra is, hogy a kabátot be lehetne fűzni a két összehúzó alá, hogy a széldzseki a táska alján legyen szállítható. De ez nem életszerű, ugyanis bármikor letenném a zsákot a földre, akkor a kabát kerülne a földre. Szóval ezt én nem tudom (ki)használni. Ha nem lenne, akkor sem fájna.
A táska saját fényvisszaverő csíkja jól működik és strapabíró. Extra fényvisszaverőt nem kértem, nem akartam hogy annyi madzag lobogjon utánam. (A lenti képen látható fényvisszaverő kis tekercs a középső tépőzár alatt saját, az nem része a táskának.)
A táska elején lévő 3 széles tépőzár nagyon jól fogja a fedlapot. Ennek az ereje nem csökkent az elmúlt egy évben. Annyira fog, h ha valaki bele akarna nyúlni, amikor a hátamon van, az elég hangos lenne, meg húznák is vele a zsákot. A csatok nagyon jók és hasznosak. Főleg amikor nagyon meg van pakolva és a fedlap nem ér el a tépőzárakat.
A táska elején lévő két cipzáros zseb között van egy tépőzáras is. Azt mondjuk mostanában nem használom. Van benne egy 3helyes tolltartó. Abba még soha nem sikerült elsőre beletalálnom a tollakkal, csak ha szétnyitom a zsebet. Valahogy mélyen van a 3 tolltartó zsebecske. De lehet hogy én vagyok ügyetlen.
Ezen túl a többi extra opció olyan dolog volt, amire vagy nem volt szükségem, vagy lebeszéltek róla. Ezzel nem azt akarom mondani, h feleslegesek, sőt nem is szeretnék negatív reklámot kelteni semminek.
A titkos zseb tetszett, de mondták, h mindegyik zsákban ugyanoda kerül. Szóval az igaz, h csak te tudsz róla. De nem a helye a titkos, hanem az h van-e neked.
Az U-lakattartó nekem nem kellett, mivel nincs mit lelakatolnom.
Laptoptartó zsebre nem volt szükségem, bár azt utólag tettem bele, bagaboo-s laptoptartó tokot.
Azt jó tudni, hogy ha utólag akarsz beletetetni dolgokat, akkor azt megbeszélés szerint adott esetben lehet pótoltatni. Természetesen a táska szétbontása többletköltséget jelent.
Amit én kihagytam, az a fedlap hímzése. Nagyon jó minták vannak fent a honlapon, nagyon szépeket láttam élőben is. Voltak saját, látványos ötleteim, de egyikben sem voltam biztos, hogy adott esetben 10év múlva is tetszeni fog. Másrészt nem volt tapasztalatom abban, hogy a hímzés mennyire strapabíró. Erről azóta sincs infóm.
Amit másként csinálnék, az a szegő. Egy kicsit sötétebb színt kellett volna választanom, ami kevésbé koszolódik. De még egy év után sem gáz annyira, hogy emiatt mossam a zsákot. Mondjuk a vállvédő szivacs leszedhető a vállpántról, így ha csak az érett meg a mosásra, akkor hajrá.
Összegzés:
Bátran ajánlom a zsákot! Nekem szerelem volt első látásra, nagyon elégedett vagyok vele!
Kézre áll, jó a mérete, elférek benne, de mégsem egy hajókoffert hordok a hátamon. (pedig néha annyi cucc van benne.) Jó a formatervezés, szóval egy abszolút szerethető jószág. Igazából nálam komolyabb igénybevételre tervezték, így nem félek, hogy egyszercsak lemállik a hátamról. Használtam hőségben, szakadó esőben, és hóesésben is. Soha nem ázott be, köszönhetően a "táska a táskában" elvnek (külön készül a táska belső ponyva része és a külső cordura rész, így a szegőt leszámítva nincs olyan varrás, ami kapcsolatot teremtene a két táska között), a jó anyagoknak, és a lehajtott szájnak. Beszéltem futárokkal, akik több mint tíz évig bicajoztak alatta napi 8-10órát, és egyben van a zsák azóta is. Ez nekem nagyon bíztató volt. Azt azért tudni kell, hogy bicajosoknak készült. Bicajozás közben más a testtartásod, mint gyaloglás közben. Tekerés közben a súly a hátadon van jobbára, míg gyaloglás közben inkább a válladat terheli. Szóval ha nagyon kipakolod a táskát, akkor azért ne indulj el a Kinizsi100-on, mert kéket-zöldet fogsz látni pár óra után.
Ha a fenti képen látható cuccokat berámolom, akkor még mindig van hely benne:
Önmagában drágább volt, mintha vettem volna megint egy újabb akármilyen hátizsákot, de 2-3 hátizsákvásárlás után ugyanitt lennék kiadásban, viszont garantált, hogy 4-5 évnél többet fog bírni a futárzsákom.
Végezetül egy nem olyan jó minőségű kép:
Remélem tudtam segíteni, illetve kérdéseket eloszlatni!
Balázs